martes, 8 de diciembre de 2015

Comunicació i llenguatge a infantil

L’aula d’infantil és un apassionant calaix d’experiències: mestre i infants son immersos en un clima peculiar en el qual tothom és abocat a comunicar-se.

De manera natural el mestre parla amb el nen, li ofereix nous aprenentatges a través d’imatges, dibuixos, cançons, jocs... es fa palesa la seva mestria  facilitant tot el ventall de possibilitats que ofereix el llenguatge oral, gestual, gràfic... de la mateixa manera l’infant, com si fos uns esponja atenta a les oportunitats, va incorporant no solament els aprenentatges sinó que alhora incorpora i millora els seus propis recursos comunicatius.

L’aula és diversa per definició, no hi ha dos alumnes iguals, ni tant sols cap d’ells creix exactament al mateix ritme d’un altre, però malgrat això, les estratègies que habitualment utilitza la mestra solen ser  vàlides per a tots els infants . De vegades, però, l’aula integradora acull nens que no compten amb els mateixos recursos que els altres degut a les seves característiques personals o al seu ritme de desenvolupament.

La meva experiència com a logopeda a l’escola em convenç que els mestres solen ser grans detectors de les dificultats dels alumnes i alhora els primers prescriptors de recursos específics.  El mestre expert coneix cada alumne i els marges que corresponen a aquest ritme diferent al que em referia anteriorment. Habitualment considera que el nen necessita  més temps per a que el llenguatge flueixi de manera adequada, sense que això suposi  la necessitat d'una intervenció específica.


 A l'etapa d'educació infantil podem comptar amb una sèrie de recursos específics dins l’aula que poden facilitar de manera molt natural una atenció individual o col·lectiva. Tot i que el treball específic de la logopeda amb els alumnes es fa  preferentment  fora l’aula, la mirada i el treball conjunt de la mestra  i la logopeda  acaba convertint-se en un enriquiment pel conjunt del grup.
Es funció de la logopeda observar als infants en les diferents situacions de la quotidianitat escolar i, a partir d'aquí  analitzar-les conjuntament amb la mestra i  fer propostes específiques a mida del grup, que tot i que estiguin  especialment motivades per les necessitats d'un o diversos  infants en concret es converteixen en un benefici per a  tots.
Les intervencions col·lectives es poden dur a terme mitjançant la participació dels nens en activitats organitzades dins l’aula  com són els tallers d'expressió, de contes, sessions de jocs per a muscular i controlar els òrgans fonadors, situacions teatrals, titelles...

Per facilitar la bona evolució comunicativa i lingüística de tots els nens i nenes es important que la mestra  d'educació infantil parli  als infants amb claredat, articulant be les paraules, a una velocitat i una melòdica adequada i tenint cura de que la seva veu transmeti acollida, seguretat i estimació.
Així mateix, és convenient que quan entrem en comunicació amb un infant del qual dubtem que rebi el missatge que li pretenem fer arribar o que constatem que te dificultats per expressar-se ,caldrà que donem la màxima importància a recollir i valorar la seva intenció comunicativa,que potenciem l’establiment i el manteniment de la mirada durant l'intercanvi comunicatiu, que observem l’expressió facial i corporal mentre ens parla, que vetllem per una adequada proximitat física durant la comunicació, que l'escoltem globalment, es a dir, que escoltem la seva emoció, la seva expressió global i el seu missatge lingüístic , tot convidant-lo amb la nostra actitud i el nostre retorn lingüístic  a utilitzar i augmentar l’ús de les seves paraules i la complexitat de l’estructura de la frase.

Conxi Reig

No hay comentarios:

Publicar un comentario