L’aula d’infantil és un
apassionant calaix d’experiències: mestre i infants son immersos en un clima
peculiar en el qual tothom és abocat a comunicar-se.
De manera natural el mestre
parla amb el nen, li ofereix nous aprenentatges a través d’imatges, dibuixos,
cançons, jocs... es fa palesa la seva mestria
facilitant tot el ventall de possibilitats que ofereix el llenguatge
oral, gestual, gràfic... de la mateixa manera l’infant, com si fos uns esponja
atenta a les oportunitats, va incorporant no solament els aprenentatges sinó
que alhora incorpora i millora els seus propis recursos comunicatius.
L’aula és diversa per
definició, no hi ha dos alumnes iguals, ni tant sols cap d’ells creix
exactament al mateix ritme d’un altre, però malgrat això, les estratègies que
habitualment utilitza la mestra solen ser
vàlides per a tots els infants . De vegades, però, l’aula integradora
acull nens que no compten amb els mateixos recursos que els altres degut a les
seves característiques personals o al seu ritme de desenvolupament.
La meva experiència com a
logopeda a l’escola em convenç que els mestres solen ser grans detectors de les
dificultats dels alumnes i alhora els primers prescriptors de recursos
específics. El mestre expert coneix cada
alumne i els marges que corresponen a aquest ritme diferent al que em referia
anteriorment. Habitualment considera que el nen necessita més temps per a que el llenguatge flueixi de
manera adequada, sense que això suposi
la necessitat d'una intervenció específica.
A l'etapa d'educació infantil podem comptar
amb una sèrie de recursos específics
dins l’aula que poden facilitar de manera molt natural una atenció individual o
col·lectiva. Tot i que el treball específic de la
logopeda amb els alumnes es fa preferentment fora l’aula, la mirada i el treball conjunt
de la mestra i la logopeda acaba convertint-se en un enriquiment pel
conjunt del grup.
Es funció de la
logopeda observar als infants en les diferents situacions de la quotidianitat
escolar i, a partir d'aquí analitzar-les
conjuntament amb la mestra i fer
propostes específiques a mida del grup, que tot i que estiguin especialment motivades per les necessitats
d'un o diversos infants en concret es
converteixen en un benefici per a tots.
Les
intervencions col·lectives es poden dur a terme mitjançant la participació dels
nens en activitats organitzades dins l’aula
com són els tallers d'expressió, de contes, sessions de jocs per a
muscular i controlar els òrgans fonadors, situacions teatrals, titelles...
Per facilitar la bona evolució
comunicativa i lingüística de tots els nens i nenes es important que la
mestra d'educació infantil parli als infants amb claredat, articulant be les
paraules, a una velocitat i una melòdica adequada i tenint cura de que la seva
veu transmeti acollida, seguretat i estimació.
Així mateix, és convenient que
quan entrem en comunicació amb un infant del qual dubtem que rebi el missatge
que li pretenem fer arribar o que constatem que te dificultats per expressar-se
,caldrà que donem la màxima importància a recollir i valorar la seva intenció
comunicativa,que potenciem l’establiment i el manteniment de la mirada durant
l'intercanvi comunicatiu, que observem l’expressió facial i corporal mentre ens
parla, que vetllem per una adequada proximitat física durant la comunicació,
que l'escoltem globalment, es a dir, que escoltem la seva emoció, la seva
expressió global i el seu missatge lingüístic , tot convidant-lo amb la nostra
actitud i el nostre retorn lingüístic a
utilitzar i augmentar l’ús de les seves paraules i la complexitat de
l’estructura de la frase.
Conxi Reig
Conxi Reig
No hay comentarios:
Publicar un comentario